om opsigelse af gasforsyning privat
Afkobling af din gasledning og nedtagning af gasmåleren koster et gebyr.
Får du del i statens afkoblingsordning, kan du dog få afkoblet din gasforsyning uden gebyr.
Nej, det skal du kun gøre til Evida. Vi sørger for, at din gasleverandør får besked om, at du har opsagt din gasforsyning.
Nej, du skal blot melde flytning til din gasleverandør og indberette en måleraflæsning til Evida.
Bruger du i dag gas til for eksempel madlavning, og ønsker du at fortsætte med det, kan du beholde din gasledning og dit målerskab, selv om du skifter til anden varmekilde.
Du skal derfor ikke opsige din gasforsyning, men i stedet kontakte os, så vi kan justere dit forventede forbrug.
Du skal først opsige din gasforsyning, når du har skiftet varmekilde eller kender datoen for, hvornår du får din nye varmekilde installeret.
Vi bruger den dato, du oplyser, til at planlægge, hvornår vi skal tage din gasmåler ned og afbryde din gasledning.
Du kan maksimalt opsige 12 måneder frem i tid.
En frakobling af din gasforsyning omfatter din gasmåler og tilhørende målerskab samt din gasledning/stikledning. Selve gasfyret og den øvrige gasinstallation indenfor tager din vvs-installatør sig af.
Trin for trin
Du kan ikke selv vælge præcis, hvornår afkoblingen skal ske. Vi planlægger arbejdet ud fra den dato, du har oplyst, at du skifter varmekilde. Vi bestræber os altid på at klare opgaverne hurtigst muligt.
Læs mere under spørgsmålet "Hvad sker der, efter jeg har opsagt min gasforsyning?".
Vi tilstræber at lave den fysiske frakobling hurtigst muligt. Hvornår vi præcis kommer og frakobler, afhænger af en række faktorer, bl.a. det aktuelle antal frakoblinger og den geografiske placering af dem.
Står du i en ekstraordinær situation, vil vi gøre, hvad vi kan for at imødekomme dit ønske om en hurtigere frakobling. Men vi kan ikke garantere, at vi kan opfylde dit ønske. Bl.a. skal der altid søges gravetilladelse hos kommunen til at frakoble din gasledning fra gadeledningen uden for din grund.
Kontakt vores driftssupport i det område, du bor:
Hovedstadsområdet og Nordsjælland
driftstenlille@evida.dk eller tlf. 6225 9091.
Syd- og Vestsjælland
driftstenlille@evida.dk eller tlf. 7021 3043.
Fyn og Sydjylland
driftmiddelfart@evida.dk eller tlf. 7021 3042.
Nord- og Midtjylland
driftviborg@evida.dk eller tlf. 6225 9081.
Det kan du desværre ikke. Din opsigelse er bindende for dig og for Evida fra det tidspunkt, vi modtog din opsigelse.
Det skyldes, at en opsigelse juridisk set er et påbud om at bringe kontrakten til ophør. Et sådan påbud er bindende for parterne, når det er kommet til modtagerens kundskab, jf. princippet i aftalelovens § 7. Der er således ikke efter dette tidspunkt mulighed for at trække det tilbage.
Kontakt Evida på afkoblingsordning@evida.dk eller tlf. 77 89 90 00.
Har du et spørgsmål til os?
Kontakt osVed lugt af gas eller andet nødstilfælde
Ring til os på 62 25 91 14.
Indtast et andet postnummer
Det indtastede postnummer er ikke i et gasforsyningsområde. Indtast postnr. for den adresse, du er interesseret i, eller ring til os på tlf. 7789 9000.
Det indtastede postnummer er ikke i et gasforsyningsområde. Indtast postnr. for den adresse, du er interesseret i, eller ring til os på tlf. 7789 9000.