Carbon-hvad for noget?!
Fang CO2 og send den tilbage i undergrunden, eller brug den til at lave fremtidens brændstoffer. Det er kort fortalt, hvad CCUS - eller fangst, lagring og udnyttelse af CO2 - går ud på.
Carbon Capture and Storage (CCS) – eller fangst og lagring af CO2 på dansk – er en teknologi med potentiale til at reducere udledningen af drivhusgasser i atmosfæren og modvirke klimaforandringerne.
Et bredt politisk flertal i Folketinget har besluttet, at fangst og lagring af CO2 skal være et vigtigt element i at indfri Danmarks klimamål. Danmark skal i 2030 have reduceret sin udledning af drivhusgasser med 70 procent i forhold til 1990 og være klimaneutralt senest i 2045.
På længere sigt skal CO2 ikke pumpes ned i undergrunden, for den har også potentiale som råvare i produktionen af de såkaldte e-fuels som et bæredygtigt alternativ til fossile brændstoffer. På den måde bliver CCS till CCU - Carbon Capture and Utilization eller fangst og udnyttelse af CO2 på dansk.
Spørgsmål & svar om CCUS
Hvordan virker CCUS?
CCUS virker ved at fange CO2 i røggasserne fra kraftvarmeværker, affaldsforbrændingsanlæg og energitunge produktionsvirksomheder samt fra produktion af biogas og lagre den dybt i undergrunden eller udnytte til at producere grønne brændstoffer.
Den mest anvendte teknologi til fangst af CO2 er ‘udvaskning’ af CO2 fra røggasserne i et lukket kredsløb. Processen sker ved at sende den CO2-holdige røggas igennem en beholder, hvor et amin – en kemisk væske – opsuger CO2’en ved kontakt. Den CO2-holdige amin pumpes over i en anden beholder, hvor den opvarmes, indtil CO2’en koger ud af aminen, som så kan genbruges uden spild. Teknologien gør det muligt typisk at fange 90 procent af CO2'en i røggassen, som ellers ville være blevet udledt til atmosfæren.
Den fangede CO2 kan herfra transporteres til et lager i undergrunden eller til brug i et anlæg, som producerer grønne brændstoffer.
Er det en ny teknologi?
CCS-teknologien har været anvendt siden 1970’erne. Siden 1996 har CO2-fangst og lagring været anvendt i Norge til at reducere CO2-udledninger fra indvinding af gas i Nordsøen. Ifølge Global CCS Institutes statusrapport for 2023 er der på verdensplan i dag 41 CCS-anlæg i drift, 25 anlæg – heraf flere i Danmark – er under opførelse, og 325 anlæg er under udvikling.
Hvor meget CO2 kan vi fange i Danmark?
Det er svært at sige præcist, hvor meget CO2 der på sigt kan fanges i Danmark. Det afhænger af udviklingen i den grønne omstilling af såvel industrisektoren som energisektoren. Energistyrelsen estimerer, at fangstpotentialet i 2040 fra danske punktkilder er cirka 5,4-10,8 mio. ton pr. år, hvoraf cirka 3,5-6 mio. ton kommer fra biogene kilder som fx afbrænding af biomasse og produktion af biogas.
Til sammenligning var den samlede udledning af drivhusgasser i Danmark i 2022 på 44 mio. ton CO2-ækvivalenter.
Størstedelen af fangstpotentialet i 2040 kommer fra punktkilder koncentreret i klynger omkring København, Aarhus, Aalborg og i Sydjylland. En punktkilde er et afgrænset sted/specifikt anlæg, hvorfra der bliver udledt CO2 til atmosfæren.
Hvor meget CO2 kan vi lagre i Danmark?
CO2-lagringen – altså S for Storage i CCS – sker i geologisk egnede undergrundsstrukturer 1.000-2.500 meter under jordens overflade, og den kan ske både på land – onshore – og til havs – offshore eller nearshore, hvor sidstnævnte er så tæt på land, at det kan være rentabelt at etablere en rørledning.
Ifølge De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) rummer den danske undergrund et stort potentiale for lagring af CO2. GEUS vurderer, at der kan lagres mellem 12 og 22 mia. ton CO2, hvilket er mellem 400 og 700 gange mere end Danmarks samlede årlige CO2-udledninger på nuværende niveau. Indtil videre har GEUS undersøgt og udpeget otte egnede steder i Danmark – fem på land og tre til havs.
Kan CO2'en bruges til noget?
Lagring af CO2 er en metode til at reducere CO2-udledningen på kortere sigt. På længere sigt skal CO2 ikke pumpes ned i undergrunden – i hvert fald ikke al CO2 – for den har også potentiale som råvare i produktionen af e-fuels – grønne brændstoffer – som et alternativ til fossile brændstoffer. Så er der tale om Carbon Capture and Utilization (CCU) – eller fangst og udnyttelse af CO2 på dansk.
E-fuels produceres i Power-to-X-anlæg, som spalter vand til ilt og brint ved hjælp af strøm fra vind- eller solenergi. Brint kan anvendes som brændstof til industri og tung transport, men tilfører man kulstof fra CO2, kan den også blive til e-metan eller e-metanol. E-metan kan anvendes til fx opvarmning ligesom biogas, og e-metanol kan fx bruges som brændstof i skibe og fly. Power-to-X-produktion er meget energikrævende, så både ud fra et bæredygtigt og økonomisk perspektiv er det afgørende, at strømmen dertil kommer fra vedvarende energikilder. Samtidig afgiver processerne meget varme, hvilket har potentiale som energikilde for fjernvarme.
Hvordan skal CO2'en transporteres?
Uanset om CO2 skal lagres onshore, nearshore eller offshore eller udnyttes i produktion af e-fuels, skal den som udgangspunkt transporteres over kortere eller længere afstande. Det kan ske med lastbil, skib, tog og/eller rørledning.
Som distributør mener Evida, at transporten bør ske med den mest hensigtsmæssige transportform på den givne strækning. Både hvad angår bæredygtighed, økonomi, påvirkning af borgernes hverdag og sikkerhed.
Hvilken transportform har selv den laveste CO2-udledning?
Den rådgivende ingeniørvirksomhed COWI har undersøgt, hvor mange kg CO2-ækvivalenter tre typer transport udleder pr. transporteret ton CO2. Transport i en rørledning på land har den laveste udledning, derefter kommer transport i lastbil, og til sidst kommer transport med skib, som har betydelig større udledning end de to andre.
Undersøgelsen ser også på, hvad der forårsager udledningen. Ikke overraskende udgør etableringen af rørledningen med rør og gravearbejde en forholdsmæssig stor andel af dens udledning, men driften af den har til gengæld en lavere udledning end fx det brændstof, som lastbilen og skibet anvender til at køre eller sejle CO2'en væk.
Pointen gentager sig, når det handler om økonomi. Det er forholdsmæssigt dyrt at etablere rørinfrastrukturen, men når det først er gjort, og den transporterer optimale volumener CO2, gør den det billigere end lastbil og skib. Altså er en skalérbar CO2-rørinfrastruktur den mest rentable løsning.
Påvirkningen af borgernes hverdag ligeså: Nedgravningen af en CO2-rørledning påvirker folks hverdag, mens gravearbejdet står på. Derefter ligger den i jorden og forstyrrer ikke. Anderledes forholder det sig med den tunge trafik, som CO2-transport med lastbil kan afstedkomme.
Kom i dialog
Evida kan anlægge, eje og drive rørinfrastruktur, som skal transportere CO2 til lager eller udnyttelse i PtX-anlæg
Kontakt os