Din regning
Din gaspris består af flere dele
Som gaskunde kan du frit vælge, hvilken gasleverandør du køber din gas fra, men selve distributionen af gassen står Evida for.
Det er derfor os, du betaler til for at få transporteret gassen frem til dig.
Prisen dækker transport af gassen, drift og vedligehold af gasnettet, leje af gasmåler og sikkerhedssyn og fastsættes efter en ramme, som bestemmes af Forsyningstilsynet.
På vegne af staten opkræver vi desuden en række faste afgifter.
Gasprisens sammensætning
Prisen på 1 m3 gas er sat sammen af flere dele:
- Moms og afgifter til staten (opkræves af Evida på vegne af staten)
- Distribution af din gas (Evida)
- Dit gasforbrug (din gasleverandør)
Betingelserne for distribution af gas omfatter tilslutning til og distribution af gas gennem Evida.
Villakunder er omfattet af Evidas distributionsbetingelser for ikke-timeaflæste målersteder. Forbruget i en helt almindelig villa ligger typisk på 1200-1700 m3 årligt.
Læs mere om distributionsprisen her.
På Gasprisguiden kan du se, hvad du betaler for selve gassen. Gasprisguiden.dk
Du betaler fire gange om året
Hvert år betaler du fire acontorater for distribution og afgifter. Acontoraterne er lagt sammen med opgørelsen fra det forrige kvartal
Kvartalsopgørelser og acontorater kommer i juli, oktober, januar og april til betaling måneden efter. De er beregnet ud fra dit forventede årsforbrug, som er baseret på dine aflæsninger hvert kvartal.
Er du ny i boligen eller mener du ikke, at dit forventede årsforbrug stemmer? Så kontakt os, så vi kan beregne dit forventede forbrug, så dine accontorater kommer tættere på dit faktiske forbrug.
Forbrugsperiode | Forbrug (i %) | Forfaldsdato |
juli - september | 8% | 6. august |
oktober - december | 32% | 6. november |
januar - marts | 42% | 6. februar |
april - juni | 18% | 6. maj |
Læs mere om, hvad kvartalsvis aflæsning og afregning betyder for dig:
Få en vejledende beregning af dine regninger
Beregner Forventet Regning Fra Evida JAN25 Privat Ikke Timeafregnet ErhvervIndtast dit forventede årsforbrug i beregneren, og få en vejledende beregning af dine regninger fra Evida.
Vigtigt!
- Beregningen er KUN vejledende.
- Beregningen gælder kun regningen fra Evida (distribution og afgifter). Du får også en regning fra din gasleverandør for selve gassen.
- Du finder det forventede årsforbrug for din seneste regning fra Evida.
- Vær opmærksom på, at dit forventede årsforbrug bliver beregnet på ny hvert kvartal, når du har afleveret en aflæsning til Evida. Dit forventede årsforbrug kan altså ændre sig i løbet af året.
- Beregneren kan kun bruges af privatkunder og erhvervskunder, som ikke er time-afregnede.
Tilmeld dig Betalingsservice
For at gøre det nemt for dig selv vil vi opfordre dig til at tilmelde dine betalinger til Betalingsservice.
Det kan du gøre via din bank eller ved at logge på Mit Evida, som du kan få hjælp til i videoguiden herunder.
Hvis du tilmelder dig til Betalingsservice via din bank, skal du gøre det ved at registrere de oplysninger, der står på din regning. Ved tilmeldingen via din bank er det vigtigt, at du benytter dit kontraktnummer. Du kan opleve, at banken kalder det kundenummer – men det er dit kontraktnummer, som du skal benytte.
Med Betalingsservice har du flere fordele:
- Dine regninger bliver betalt automatisk og til tiden.
- Du sparer de 52 kr., som det koster at betale regningen til Evida via et indbetalingskort.
- Du har altid overblikket over dine regninger og dit forbrug i Mit Evida.
Spørgsmål og svar om din regning
Hvor kan jeg se mine regninger?
Du kan se og downloade alle dine regninger på Mit Evida under dokumenter.
Hvis du har brug for hjælp til at finde dine tidligere regninger, kan du kontakte Kundeservice
Kan jeg dele mine regning i flere rater?
Hvis du ønsker en betalingsaftale, hvor din regning fx bliver delt i flere rater, kan du kontakte Kundeservice med din forespørgsel.
Hvordan kan jeg betale min regning?
Du kan betale din regning på følgende måder:
- Via Betalingsservice
- Via Indbetalingskort (medfølger din regning)
Bemærk, at du vil blive pålagt et gebyr, hvis du betaler regningen til Evida via indbetalingskortet.
Det er ikke muligt at betale din regning med MobilePay.
Hvis du har brug for vores IBAN- og Swift-nummer i forbindelse med betaling af din regning, kan du kontakte Kundeservice.
Kan jeg få min regning tilsendt på mail?
Ja, det kan du godt. Du kan kontakte vores Kundeservice, som kan hjælpe dig.
Kan jeg få min regning tilsendt på EAN?
Ja, det kan du godt. Du kan kontakte vores Kundeservice, som kan hjælpe dig.
Jeg mangler mit indbetalingskort. Kan I sende et nyt?
Hvis du mangler dit indbetalingskort, kan du finde alle dine regninger med indbetalingskort på Mit Evida.
Hvis du har brug for hjælp, kan du kontakte Kundeservice, som kan hjælpe dig med at sende et nyt indbetalingskort.
Hvorfor modtager jeg en regning, når jeg er overgået til anden varmekilde?
Hvis du er overgået til anden varmekilde, og gasforsyningen skal afkobles, skal du opsige gasforsyningen samt indberette din slutaflæsning på Mit Evida.
Du vil modtage regninger, indtil du har opsagt gasforsyningen og slutaflæst din gasmåler.
Jeg har betalt min faktura to gange – hvad gør jeg?
Hvis du har penge til gode, kan du på Mit Evida under profil få dit tilgodehavende udbetalt til din NemKonto.
Forstå din regning og opgørelse
Her kan du få en forklaring på, hvad de forskellige dele af din regning og opgørelse er og dækker.
Hvert kvartal modtager du en opgørelse og en acontorate.
Opgørelsen dækker det faktiske forbrug i det forrige kvartal på baggrund af din aflæsning.
Acontoraten dækker det forventede forbrug det kommende kvartal.
Hvis du ikke finder svar på dine spørgsmål her på hjemmesiden, hjælper vi gerne.
Sådan læser du din regning
Evida har ændret tariffer pr. 1. januar 2025. Det betyder, at din opgørelse for 4. kvartal 2024 følger den gamle tarifmodel, mens acontoraten for 1. kvartal 2025 følger den nye tarifmodel.
Forklaringen herunder er et eksempel på, hvordan en regning ser ud i overgangen mellem den gamle og den nye tarifmodel.
På side 1 får du et overblik over din næste betaling til Evida.
1. Acontorate nummer
Du får fire acontorater om året. Acontoraterne er lagt sammen med opgørelsen af dit gasforbrug hvert kvartal.
Hver acontorate dækker det forventede forbrug for det kommende kvartal. Her kan du altså se, hvilket kvartal acontoraten dækker.
2. Regningsperiode
Dit gasforbrug opgøres hvert kvartal, og regningsperioden fortæller dig, hvilke måneder/hvilket kvartal din opgørelse denne gang vedrører.
3. Opgørelse for seneste kvartal
Her kan du se, hvor meget du skal betale til Evida for det seneste kvartals forbrug. På side 2 kan du se en nærmere gennemgang af opgørelsen.
4. Acontobetaling for seneste kvartal
Her kan du se, hvor meget du har betalt forud for det seneste kvartal. På side 3 kan du se en nærmere gennemgang af acontoraten.
Har du betalt for meget forud (aconto), får du penge tilbage. Det beløb, du har til gode, bliver trukket fra næste kvartals acontorate.
5. Ny acontorate
Her kan du se, hvor meget du skal betale forud (aconto) for det næste kvartal.
6. Til betaling
Her kan du se det beløb, du denne gang skal betale til Evida, når opgørelsen for det seneste kvartal og acontoraten for det kommende kvartal er lagt sammen.
Har du tilmeldt dine betalinger til Betalingsservice, sker betalingen automatisk.
1. Årets betalingsdatoer
Her kan du se, hvornår de fire årlige regninger fra Evida skal betales. Du modtager regningen måneden før betalingsfristen.
2. Distributionstarif
Her kan du se, hvor meget du skal betale for distribution til Evida for det seneste kvartal.
3. Afgifter til staten
Evida opkræver CO2-afgift, naturgasafgift, NOx-afgift og moms på vegne af staten. Herudover opkræver Evida en nødforsyningstarif på vegne af Energinet.
Du kan læse mere om afgifterne her.
4. målerbetaling og administration
På din opgørelse kan der være en målerbetaling og en administrationsbetaling til Evida, alt efter hvor i landet du bor.
5. I alt
Her kan du se din samlede opgørelse for det seneste kvartal.
1. Systemtarif kapacitet
Her kan du se, hvor meget du skal betale for den plads, du har til rådighed i gasnettet (kapacitet). Det er en årlig betaling, som deles i fire lige store dele over året.
G1,6 - G6 angiver størrelsen på din gasmåler.
2. Systemtarif grundpris
Grundprisen er en årlig betaling, som alle gaskunder betaler til Evida. Betalingen fordeles over året ved at dele med 365 og gange med antallet af dage i perioden, som regningen dækker.
Systemtariffen (kapacitet + grundpris) dækker faste omkostninger til at drive og vedligeholde gasnettet samt administration.
3. Målerbetaling
Målerbetalingen er en årlig betaling, som dækker omkostninger til gasmåleren, målinger og afregning. Betalingen fordeles over året ved at dele med 365 og gange med antallet af dage i perioden, som regningen dækker.
G1,6 - G6 angiver størrelsen på din gasmåler.
4. Volumentarif
Volumentariffen dækker transporten af gas frem til din adresse samt andre omkostninger til gasnettet. Volumentariffen er en betaling pr. m3 gas, du bruger.
5. Afgifter til staten
Evida opkræver CO2-afgift, naturgasafgift, NOx-afgift og moms på vegne af staten. Herudover opkræver Evida en nødforsyningstarif på vegne af Energinet.
Afgifterne er en betaling pr. m3 gas, du bruger.
Du kan læse mere om afgifterne her.
6. I alt
Her kan du se din samlede forudbetaling (acontorate) for det næste kvartal.
Penge til gode
Sådan får du dit tilgodehavende.
Når du får en ekstraordinær opgørelse eller slutopgørelse fra Evida, eller hvis du fraflytter din bolig*, kan du komme i en situation, hvor du har penge til gode hos Evida.
- Hvis du har penge til gode og er tilmeldt Betalingsservice, kommer dit tilgodehavende i forbindelse med næste måneds Betalingsservice.
- Hvis du ikke er tilmeldt Betalingsservice, kan vi først udbetale pengene, når vi har dine bankoplysninger (NemKonto).
På Mit Evida kan du under rediger profil vælge at få dit tilgodehavende udbetalt direkte til din NemKonto. I forbindelse med oprettelsen skal du oplyse dit CPR-nummer. Virksomheder skal tilknyttes med CVR-nummeret.
Hvis du ikke har adgang til Mit Evida, så kan du udfylde formularen, som du finder på dette link.
* Ved fraflytning kan vi først udbetale dig dit tilgodehavende, når du har meldt flytning hos din gasleverandør.
Behov for fuldmagt
Hvis du skal hjælpe en pårørende med at indhente oplysninger om gasforbruget el. lign.
Hvis du skal hjælpe en pårørende med at indhente oplysninger om gasforbruget el. lign., skal du altid sende en fuldmagt til os.
Det samme gælder, hvis din ægtefælle eller sambo er den eneste, der er tilmeldt som forbruger, og du har behov for oplysninger. Her skal vi også bruge en fuldmagt fra vedkommende.
Fuldmagten skal indeholde udstederens underskrift. Du er velkommen til at sende den pr. e-mail til os på kundesupport@kontakt.evida.dk
Har vi ikke en fuldmagt, må vi desværre ikke hjælpe dig med oplysninger.
Hvis du selv bor på adressen kan du få tilføjet dit eget navn, hvis du kontakter gasleverandøren direkte.
Jeg skal have genåbnet for min gas
I forbindelse med at du har fået lukket for gassen, har vores tekniker lagt et brev i din postkasse.
På brevet fremgår det, om der er lukket på vegne af Evida eller på vegne af din gasleverandør.
Lukket på vegne af Evida
- Betal det skyldige beløb
Sørg for at betale det skyldige beløb. Hvis du er i tvivl om hvad dit udestående beløb er, bedes du kontakte os. - Send en kvittering
Indsend din betalingskvittering til: inkasso@kontakt.evida.dk, hvor du oplyser dit kundenummer, adresse samt telefonnummer. - Modtag en bekræftelse på mail
Når betalingen er modtaget og genåbningen er bestilt, vil vi sende dig en bekræftelse på mail.
Lukket på vegne af gasleverandør
- Kontakt din gasleverandør
Du bedes kontakte din gasleverandør, da de kan oplyse dig om, hvorfor de har bedt om at få lukket for din gas. Telefonnummeret til din gasleverandør står i brevet.
De sender efterfølgende en anmodning om genåbning igennem til Evida.
Både vedrørende lukning på vegne af Evida og på vegne af gasleverandør gælder følgende:
Fristen for genåbning er kl. 11.00 fra mandag-torsdag og kl. 10.00 om fredagen.
Hvis vi modtager din kvittering/besked fra din gasleverandør efter fristen, vil der blive genåbnet den efterfølgende hverdag.
Til top
Dit postnummer
Her kan du ændre det postnummer, du har indtastet. Vi bruger postnummeret til at vise dig den information, som er relevant for det område, postnummeret ligger i.

Indtast postnummer
Indtast postnummeret for den adresse, dit besøg drejer sig om.
Vi bruger postnummeret til at vise dig den information, som er relevant for det område, adressen ligger i.
Det indtastede postnummer er ikke i et gasforsyningsområde. Indtast postnummer for det område, du er interesseret i, eller ring til os på tlf. 7789 9000.