Kvartalsvis aflæsning og afregning
Dit gasforbrug bliver gjort op 4 gange om året
Fire gange om året skal du aflæse gasmåleren.
Du skal aflæse i marts, juni, september og december.
Vi sender dig en besked, når det er ved at være tid til aflæsningen.
Hvad betyder det for dig?
Din aflæsning bliver brugt til at opgøre dit gasforbrug for det seneste kvartal. Det betyder, at du får fire kvartalsopgørelser fra Evida for distribution og afgifter.
Din aflæsning bliver desuden brugt til at justere dit forventede forbrug.
Evida giver automatisk besked til din gasleverandør om dit faktiske og dit forventede forbrug hvert kvartal. Det er op til din gasleverandør, hvordan de vil afregne dig for selve gassen.
Sådan aflæser du din gasmåler
Når du aflæser gasmåleren, skal du læse tallene fra venstre mod højre.
Decimalerne - tallene i det røde felt - skal ikke aflæses. Det skal eventuelle nuller forrest heller ikke.
Se videoguiden om, hvordan du aflæser din gasmåler.
Særligt for erhvervskunder:
Vejledning til aflæsning af gasmåler og konverteringsudstyr
Sådan registrerer du din aflæsning
Vi gør det let for dig. Følg blot det link, vi har sendt dig på sms eller e-mail.
Når det er tid til at foretage aflæsning, kan du blot følge det link, vi sender dig i en sms eller en e-mail.
Du kan registrere din aflæsning på 4 forskellige måder:
- Følg linket, hvis du har modtaget sms eller e-mail fra os. Linket er personligt, så du let kan aflevere din aflæsning.
- Indtast din aflæsning via vores Tast-selv-service på telefon 7022 1177.
- Log ind på Mit Evida med MitID.
- Udfyld aflæsningskortet, hvis du har modtaget sådan et, og send det til os.
Har du problemer med at indberette din aflæsning, så send os din aflæsning pr. mail, ring til os
på telefon 7789 9000, eller send os en chatbesked via den grønne chatknap til højre.
Hvis du er i tvivl om din registrering er korrekt
Læs her, hvad du kan gøre.
Hvis du har indberettet din aflæsning, men ikke har fået en kvittering
Det kan skyldes, at den e-mailadresse, du lige har oplyst, ikke er identisk med den, vi i forvejen har registreret. Du kan selv tilføje og ændre e-mailadressen på Mit Evida. Din kvittering kan også være blevet fanget af dit spamfilter.
Er du i tvivl om aflæsningen blev registreret korrekt eller har du indberettet en forkert målerstand?
Du kan selv tjekke din indberetning på Mit Evida - under fanebladet Forbrug og Aflæsning. Hvis den er forkert, skal du kontakte os, så vi kan rette din indberetning. Du har ikke selv mulighed for at ændre aflæsningen.
Hvis glasset i målerskabet er beskidt
Glasset skal udskiftes, hvis du ikke kan aflæse tallene.
Glasset i dit målerskab skal skiftes, hvis det er så beskidt, at du ikke har mulighed for at foretage din aflæsning.
Kontakt os hurtigst muligt, så vi kan få det på plads.
Hvis måleren er gået i stå
Kontakt os hurtigst muligt.
Hvis din måler står på det samme som sidst, du aflæste, eller hvis dit forbrug er meget lavt, og du har mistanke om, at din måler er gået i stå, kontakt os hurtigst muligt.
Til top
Dit postnummer
Her kan du ændre det postnummer, du har indtastet. Vi bruger postnummeret til at vise dig den information, som er relevant for det område, postnummeret ligger i.
Indtast postnummer
Indtast postnummeret for den adresse, dit besøg drejer sig om.
Vi bruger postnummeret til at vise dig den information, som er relevant for det område, adressen ligger i.
Det indtastede postnummer er ikke i et gasforsyningsområde. Indtast postnummer for det område, du er interesseret i, eller ring til os på tlf. 7789 9000.